Dakar hectiek

Datum: donderdag 16 januari
Plaats: Shubaytah

Als een uitzonderlijke combinatie van gebeurtenissen leidt tot één grote catastrofe dan wordt dat wel een Perfect Storm genoemd. Zo zou je gister een beetje kunnen omschrijven.

Van het één kwam het ander

En dán moet je als organisatie een moeilijk besluit nemen.

Het waaide hard. Heel hard. Op zich niet zo erg, maar in een woestijn ontstaat daardoor een waas van stuifzand van zo’n 50 tot 75 cm boven de grond. Dit hindert je zicht enorm.

Als het nóg harder gaat waaien, dan wordt die waas hoger en hoger en wordt het een zandstorm. Dan zie je natuurlijk helemaal niets meer.

Tevens wordt, achter de coulissen van verschillende rally teams, gefluisterd dat het road book zo hier en daar misschien óók wel wat beter had gekund.

De ingrediënten voor de perfect storm zijn nu: wind, zand, hoge snelheid, slecht zicht en het road book waardoor zich bovengemiddeld veel incidenten met letsel voordeden.

Voor de incidenten zijn vervolgens helikopters en bemanning nodig. Als de organisatie op het punt komt dat veiligheid niet meer gegarandeerd kan worden vanwege een tekort aan helikopters en bemanning, dan wordt de special geneutraliseerd.

Voor het wedstrijdelement wellicht niet zo leuk, maar bottom line draait alles uiteindelijk om veiligheid.

Chapeau voor de organisatie dat ze deze moeilijke maar noodzakelijke beslissing genomen hebben.

Hoe valt het kwartje

Nou … soms valt ‘ie zomaar goed

Want de special werd na waypoint 4 geneutraliseerd. Positie en tijd die op dát moment gemeten werden, zouden de eindtijd en de eindpositie van de special worden.

TOP … dan zijn we dus 16de geworden. En daardoor staan we nu 13de (!!!) in het algemeen klassement.

HOHO … nog niet juichen.

Een rally is net zoals voetballen tegen de Duitsers: pas ná het officiële fluit signaal is de strijd gestreden. Tot die tijd mag de concentratie en de focus geen seconde verslappen.

16 Januari, special stage 11

Deel 2 van de marathon en dus rijden we vandaag terug naar Haradh

“Keep your eyes peeled as the day begins with a spectacle that lasts for 80 kilometres: the finest dunes of the country. Over such a distance, the risk of lingering too long on a mound of sand to take in the sights is real. The competitors will then follow in the footsteps of the first black gold prospectors who explored the region. The marathon stage comes to a close.”

😳

Ja ja … laten we het er op houden dat we door een heel mooi landschap rijden waarin de eerste olie gevonden werd. Jammer dat we d’r niks van zien … want we moeten racen!!! 😉 We zitten natuurlijk niet in een uitzending van We zijn er bijna van Omroep Max.

15 januari heen:

  • Van: Haradh
  • Naar: Shubaytah
  • Special: 534 km
  • Verbinding: 74 km
  • Totaal: 608
  • Assistentie: 0 km

Vandaag, 16 januari, terug:

  • Van: Shubaytah
  • Naar: Haradh
  • Special: 379 km
  • Verbinding: 365 km
  • Totaal: 744
  • Assistentie: 0 km

Uitzendschema RTLGP

  • Uitzending regulier: dagelijks vanaf zaterdag 4 januari t/m zaterdag 18 januari 2020. Start uitzending circa 18.30 uur
  • Uitzending herhaling: dagelijks vanaf zaterdag 4 januari t/m vrijdag 17 januari 2020 & 19 en 25 januari 2020. Start uitzending tussen 22:30 en 23:00 uur (na de film). Op 19 en 25 januari 2020 circa 16:00 uur