Dit is de Dakar ten voeten uit.
datum: 9 januari
plaats: Ha’il
Het ene moment start je vanaf de vierde positie, het volgende moment ben je de 4de en 6de versnelling kwijt.
Wat een ervaring,
Als vierde truck starten tussen de Kamazzen.
We weten natuurlijk allemaal dat het niet kan én niet klopt. Er was ergens een foutje gemaakt. Dat snappen we natuurlijk best en daarom zijn we juist nog bij de organisatie geweest. Maar die konden er niets aan doen dus besloten zij vast te houden aan de waarneming.
Gillen natuurlijk. Het thuisfront, de media en Facebook gingen helemaal los.
Het voordeel de volgende dag was niet van lange duur hoor. Binnen het uur waren alle internationale toppers, inclusief de Nederlandse, ons al voorbij gevlogen (soms bijna letterlijk), én stonden we met panne langs de kant. Nu hadden we dat eerste wel in de planning staan, dat tweede daar waren we “minder blij mee”.
De 4 en 6 van de automatische versnellingsbak lagen eruit.
Even voor het idee hoe dat bij een reguliere auto ongeveer zou aanvoelen. Dat is vol optrekken in z’n 1, koppeling in en dan heel voorzichtig doorschakelen naar drie. Weer flink doortrekken, koppeling in en dan heel voorzichtig doorschakelen naar 5. Vervolgens probeer je deze hele routine 290 kilometer op onverharde paden in het achterland van de Frans Alpen vol te houden. Succes 😉
En dan tóch nog als 23ste over de finish, petje af.
Maar goed dat was natuurlijk pas deel 1 van het probleem.
Deel twee was de vervanging van het 800 kilo zware blok. Zowel qua gewicht als klus geen kleinigheidje.
Vrijdag 10 januari, special stage 6
Nog eentje, en wát voor eentje … en dan (11 januari) hebben we een “rustdag”
“The change of scenery is dramatic. This time, the special stage is 100% sand, entirely off-road. After a relatively fast first section, obstacle experts will have the advantage in the dunes. Drivers having previously honed their skills in the Sahara Desert will certainly have the upper hand. Then it will be time to rest.”
Na 5 specials met de mooiste landschappen (sommigen zeggen zelfs mooier dan Zuid Amerika), morgen dus 100% zand. “Deelnemers die eerder deelgenomen hebben in de Sahara zullen zeker een voordeel hebben”. Fijn idee, aangezien Richard dat inderdaad heeft. Fingers crossed.
- Van: Ha’il
- Naar: Riyad
- Special: 478 km
- Verbinding: 352 km
- Totaal: 830 km
- Assistentie: 619 km
Uitzendschema RTLGP
- Uitzending regulier: dagelijks vanaf zaterdag 4 januari t/m zaterdag 18 januari 2020. Start uitzending circa 18.30 uur
- Uitzending herhaling: dagelijks vanaf zaterdag 4 januari t/m vrijdag 17 januari 2020 & 19 en 25 januari 2020. Start uitzending tussen 22:30 en 23:00 uur (na de film). Op 19 en 25 januari 2020 circa 16:00 uur