Keuren, reizen en natuurlijk … racen!
Datum: 30 december tm 3 januari
Plaats: van Jeddah naar Al Qaisumah
Keuringen en nog eens keuringen. Nadat de voertuigen al eerder in Nederland door een algemene keuring zijn gegaan en daarna nogmaals een Dakar voorkeuring in de haven van Marseille voor transport, stond nu de FIA/ASO keuring in Djedda gepland.
In een van de grote hallen die toebehoren aan het King Abdullh Sports City Stadion was een heuse teststraat gecreëerd waar de mannen bij elke stand een stempel moesten halen. Een en ander was wat verwarrend, waarschijnlijk omdat dit jaar voor het eerst ook de FIA zijn stempel op het evenement wil drukken. Maar na een goede voorbereiding vooraf, met name ook dank aan al het voorpapierwerk van Claudia kwamen alle voertuigen en goed doorheen.
Voor de crew liggen er ook elke dag diverse taken. Vanuit Nederland was er al een goede start gemaakt om alle onderdelen in gemerkte kratten te plaatsen. Dat maakt het leven er een stuk eenvoudiger op als men snel iets moet pakken.
Nu we nog in de stad staan is het makkelijk om met de Dodge Ram verse boodschappen te halen. Uiteraard hebben we veel houdbaar eten mee, maar vers fruit en groeten gaan er wel in. De verschijning van een blonde vrouw in racekleding die met een mandje door de supermarkt loopt is ietwat ongebruikelijk maar iedereen is erg behulpzaam.
Nadat alles de volgende dag weer ingepakt is besluiten we onder een lekker warm zonnetje een foto te maken van het gehele Firemen Dakarteam in ons nieuwe tenue als nieuwjaarsgroet.
Eerst worden de voertuigen geplaatst waarna we instructie krijgen waar te staan. Vervolgens nog een klim op de 8×8 servicetruck met een uitbundige yell, aangemoedigd door Maik Willems van het Bastion Hotels Dakar die bereidt is de foto van ons te maken, we moeten er wel allemaal op staan uiteraard. En dan op weg richting Ha’il.
Aangezien de gehele afstand te lang is en we dan pas heel laat op het bivak van Ha’il zouden aankomen, heeft de organisatie een soort van parkeerplaats 300 km verderop aangewezen als tussenstop waar we ook kunnen overnachten.
Op de tussenstop staan meerdere teams en samen met het De Groot Dakarteam heffen we een glaasje op het nieuwe jaar en op een voorspoedige rally. Iemand had nog een flair meegenomen, die met veel enthousiasme wordt afgestoken. Gelukkig brandde deze net op voordat hij verderop een tent zou raken….
De ondergrond van het terrein waar we staan is los … heel los. Maar als je in het donker aankomt en je bent moe, of je let even niet op óf als je naar Franse directieve aanwijzingen luistert, dan kan je wel eens bedrogen uitkomen.
Wagens van de Team De Rooy en Mammoet zijn zodanig verzakt dat we hun met onze sterke Iveco 8×8 te hulp moeten schieten, en na een “sleepie” hebben we ze in no time weer los. Klik hier om het filmpje te bekijken.
Ook wij gaan weer op weg. Maar nog geen 500 meter verderop houdt de 8×8 er mee op. Waarschijnlijk door het inschakelen van de ‘low gear’ is er iets niet goed gegaan, waardoor deze niet meer in de normale hoge versnelling komt. Provisorisch wordt het euvel verholpen en kunnen we weer verder.
Ondertussen gaat de racetruck op weg naar de naar de start van de Proloog Special Stage 1A, hier wordt in volgorde van aankomst de startvolgorde van de volgende dag bepaalt. Tijdens de proloog eindigden we op een keurige 16de plaats. Direct na aankomst in Ha’il staat dan ook de podiumceremonie te wachtten.
Het is altijd weer bijzonder als je in het donker, en het is hier echt donker, op een bivak aankomt en in de ochtend pas ziet waar je bent. Met een keten van grillige rots bergen om ons heen en een waterig zonnetje worden we wakker in Ha’il.
De monteurs gaan zoals elke dag weer van start met diverse kleine werkzaamheden. Alles wordt volgens een lijst nagelopen. Simone gaat met een lid van het Riwald team op pad om boodschappen te doen en voor de monteurs een borgring zien te bemachtigen die de vorige dag is gebroken, met het uit het terrein trekken van andere teams.
Ook hier blijkt de bevolking vriendelijk en bereidwillig om te helpen en zelfs voor wil rijden naar een garage waar mogelijk zo’n borgring te vinden is.
Eenmaal weer terug op het bivak heeft Remco al meerdere vlogs voor onze sponsoren en social mediakanalen gemaakt en besluiten we samen naar de finish van de Special Stage 1B te rijden. Aan de voet van een lange zandafdaling ligt de finish, en veel persauto’s maar ook locals rijden met 4×4 voertuigen door het mulle zand om een mooi plekje te zoeken om de deelnemers binnen zien te komen. Daar komen de felle koplampen om de hoek van een zandduin richting de finish en behaalt het Firemen Dakarteam een fraaie 9e plaats!!!
Van Ha’il naar Al Qaisumah. Al weer vroeg op voor het hele team om in te pakken voor de volgende stop: Al Qaisumah.
En omdat we tijdens de vorige special als 9de eindigden mochten we starten bij de Elite startgroep. En dan sta je dus ineens in een wel heel imposante startopstelling. Echt heel gaaf, en dat smaakt natuurlijk naar meer.
Hier horen we ook dat vanwege de enorme hoosbuien het marathon bivak is weggevaagd en dus vervalt deze stage. Zoals het Dakar betaamd hebben ze al snel een alternatief en betekend dat direct na de finish doorkomst naar het Al Qaisumah bivak op een afgelegen terrein naast een vliegveld. Dat betekent voor het serviceteam een extra dag op dezelfde locatie en dit geeft ons alle de gelegenheid om te wassen, alle koelkasten aan te vullen, servicewerkzaamheden en vooral even te rusten want er komen nog zware dagen aan.
We finishen “helaas” als twaalfde. Geen Elite startgroep morgen dus. Maar eerlijk is eerlijk; twaalfde tekenen we (nu nog) ook voor hoor.
Morgen meer over vandaag: een waanzinnige special. Maar natuurlijk ook meer over alles daaromheen 😉