STAP VOOR STAP
MAAR ALTIJD OMHOOG
2022 - gefinisht
De top 10 binnen!
Na de onfortuinlijke crash op de vierde dag van de Dakar 2021 waar de gehele cabine in elkaar zat en zelfs het buizenframe van de truck compleet verbogen was, betekende dit het einde van deze editie. Ook de mannen kwamen er gehavend met botbreuken uit.
De tranen stonden in de ogen toen ze de truck weer gingen ophalen in Zuid-Frankrijk. Toen pas kwam het binnen welk geluk ze hebben gehad en dat het zo was afgelopen.
Eenmaal in de werkplaats in Hillegom kwam de ‘spirit’ weer terug om de truck op te bouwen voor de volgende Dakar. Door de enorme inzet van alle teamleden, die vele vrije dagen hebben gespendeerd aan de wederopbouw van de Iveco truck, stond deze weer in volle glorie aan de start van de Dakar 2022.
De eerste dagen waren toch wel spannend, zeker voor navigator Mark Laan, die het jaar ervoor pas als nieuw teamlid was aangetreden. Ook aan het serviceteam waren nieuwe leden toegevoegd.
Meteen na de eerste week zat het tempo erin en liep het zowel bij het race team al het bivouc team lekker.
Dit alles resulteerde in een dikke verdiende 9e plaats overall in het truck klassement, een enorme prestatie!
Maar dit legt de lat uiteraard alleen maar hoger voor de komende 2023 editie. Dat het team uitdagingen aan kan heeft zich bewezen en dus doen we er nog een schepje bovenop door en met een geheel nieuwe truck aan de start te komen en weer twee nieuwe teamleden.
Never a dull moment met het Firemen Dakarteam!!
2021 - dnf
Wanneer je denkt dat er geen schep meer bovenop kan
Tijdens de Dakar van 2020 hebben we ons definitief op de kaart gezet als een geduchte tegenstander rond de top tien met zelfs een vierde plaats tijdens de vierde special. Overall zijn we zelfs gefinisht als tweede Nederlandse truck team. Waanzinnig!
Vol frisse moed naar huis om vervolgens de truck klaar te maken voor marketingdoeleinden en revisie om vervolgens in 2021 weer van start te gaan met een nóg beter getunde Renault. Mis. De truck bleek zonder ons mede weten verkocht te zijn.
De inspanningen die we daarna geleverd hebben, hebben geresulteerd in één van de beste trucks van het hele veld … een IVECO Powerstar (Torpedo) van Team de Rooy.
Maar helaas…. Een zware crash op de vierde dag zorgde dat we de finish in 2021 niet haalde. Schade aan zowel mens als machine. Wat doet dit pijn.. Voor het gehele team.
2020 - gefinisht
De grote wisseling van de wacht
Na een wisseling aan de top van de organisatie van de Dakar werd het tijd voor chapter 3 van de Dakar. Na Afrika en Zuid Amerika is het nu de beurt aan Saoedi Arabië.
Gelukkig waren we niet lang na de finish van de Dakar van 2019 al in gesprek met MRK; dé Renault race truck fabrikant uit Tsjechië, want met onze DAF was het niet waarschijnlijk dat we onze steeds competitieve positie zouden kunnen prolongeren.
En ja hoor …. tijdens de Dakar van 202o stonden we met een officiële Renault race truck aan de meet!
2019 - gefinisht
2018 - 😢 helaas
Twee schepjes dr bovenop
Een service truck bleek om meerdere redenen tóch best fijn te zijn. En omdat we aan den lijve hebben ervaren hoe onze lokale bombero broeders zich staande moeten houden, besloten we een extra truck mee te nemen en aan Pisco te doneren.
Ondanks alles sloeg het noodlot toe; een afgebroken klep en een “ontplofte” motor betekende het einde van ons Dakar avontuur in 2018
2017 - gefinisht
Met z’n drieën, zónder service ...
2016
2006 - 2015
Het begin
De basis voor ons vrachtwagenavontuur werd gelegd op de motor. Voordat Richard de vrachtwagen in stapte, reed hij 8 keer de dakar op de motor.
2015: uitgevallen stage 1
2014: 66e
2013: 98e
2011: 76e
2010: 41e
2009: 106e
2007: 117e
2006: 75e