plaats: Drawsko Pomorskie, 29 juni
Maandag,
Het moment!
Vandaag start dan officieel de 27e editie van de Breslau Rally. Vanmorgen na het ontbijt voelde je toch wat meer spanning dan de dagen ervoor. Hoe zou de truck zich houden. En vooral ook het team. Maar hier zie je direct de professionaliteit van het team. Mark, de navigator, die rustig zijn roadbook aan het voorbereiden is en de laatste veranderingen verwerkt en vervolgens Richard de eerste paar moeilijke stukken doorgeeft. Deze neemt het rustig in zich op en maakt een hele ontspannen indruk. Het schijnt een behoorlijk behendig parcours te zijn waar de bochten zich snel na elkaar opvolgen. Jan loopt met het team nog de laatste zaken door en dan gaat het licht op groen.
We’re on!!!
De truck wordt richting het startveld gereden. Het is een wirwar van trucks, quads, motoren en, die ook echt indruk maken, de Extreme klasse. Vaak oud legermateriaal die ook nog hogere banden zijn gezet. Gave teksten op de zijkant als: Mud Warrior of Dirt Beast. Ook bij de buggy’s staan exemplaren die in een film als ‘Mad Max’ niet zouden misstaan.
Het veld wordt opgedeeld in de verschillende klasses en zo startten de motoren dan ook het eerst. De trucks volgen als laatste.
Het Firemen Dakarteam staat met de truck onder de startboog als deze wordt afgevlagd. Snel zetten we alles klaar om de start vast te leggen en met een gedonder, luid toeterend komen ze in een enorme stofwolk onze kant op. De wedstrijd is begonnen.
We hebben een app waarop we de truck kunnen volgen. Met een knappe vierde plaats komen ze na de eerste stage van de eerste special binnen.
Hoe is het gegaan?
Door de extreme kuilen zijn de elastieken waarmee de motorkap aan het chassis vastzit gescheurd en daardoor vloog deze op een moment omhoog. Snel wordt er een oplossing bedacht en alle mannen schieten de servicetruck in. De ramen worden weer schoongemaakt evenals de spiegels, brandstof wordt aangevuld.
als een heuse pitstop gelijk aan de Formule 1.”
Nog even een soepje, broodje en een flesje water voor de crew en de pakken gaan weer dicht, de helmen weer op, en weer op weg voor de tweede special. Het maakt enorme indruk op mijn hoe gesmeerd dit alles verloopt.
Voor ons die achterblijven in het bivak start het wachtten weer. We maken gebruik van deze rust door even een boodschap te doen in de plaatselijke supermarkt, want ook voor deze mannen geld: de magen moeten goed gevuld worden.
Enigszins lachend wordt er gereageerd als ik met een enorme watermeloen terugkom … totdat iedereen lekker van een stuk smult in de warmte en de stof.
Op naar morgen!
Dinsdag
Dag twee!
Vandaag maken we ons op voor de tweede dag. Gisteren ging de eerste stage vlot en werd er goed gereden. Hierdoor kon Mark als navigator er weer even in komen. Na zijn debut in de Dakar afgelopen januari waar helaas de race al na 3 dagen eindigde na een hevige crash in de duinen, is vooral deze rally er voor om het materiaal te testen en de navigatievaardigheden.
Het wordt Mark echter niet makkelijk gemaakt. Het routebook wordt met de dag dikker en de bochten in het uitdagende parcours volgen elkaar snel op. Hier ging het dan ook even fout en werd er een navigatiefout gemaakt wat resulteerde in een omweg van 15 km. Hierdoor eindigde we dan ook in de tweede stage op de 18e plek. Maar ook het enorme deelnemersveld van motoren en quads vormen een grote uitdaging. Deze duiken regelmatig net voor de truck op en met de vele stof dat daar mee gepaard gaat ook niet ongevaarlijk.
De truck houdt zich goed. Tot laat in de avond zijn er nog wel de nodige aanpassingen gedaan. Onlangs zijn er nieuwe dempers onder gekomen en de route lijkt een goede generale om ze te testen voor de volgende Dakar.
Vandaag is een zware dag met drie stages. De eerste start nu net om 10.00 en gaat over zo’n 85 km (4de finish positie). Dan volgt een kleine rustpauze waarna de tweede (1ste finish positie) en rond 23.00 de nachtstage volgt (finish positie houden jullie tegoed ;). Dat wordt dus voor iedereen een kort nachtje.
We slapen met het hele team in de hospitality truck, waar een douche, toilet een zithoekje en 8 stapelbedden in staan. Na een lange dag geeft dit echt een uitdaging om hier in te klimmen. Gelukkig zijn het redelijke rustige nachten, ik had mij goed voorbereid en een doosje ohropax meegenomen. Heb ze gelukkig nog niet hoeven te gebruiken.
Woensdag gaan we dan over naar het tweede bivak.
Als de truck voor de special stage opgaat zullen we de hospitality truck en de onderhoudt truck (of liefkozend de 8×8 genoemd) snel moeten inpakken om op tijd het volgende bivak op te zetten en de mannen weer te ontvangen.
TOT MORGEN !!!